dinsdag 26 november 2013

Stage bij Växa Sverige!

Deze blog gaat over mijn stage. Want daar heb ik nog niet eerder een blog over geschreven. De aanleiding voor deze blog over mijn stage is het bezoek aan Nederland afgelopen week. Die plaats vond omdat ik voor mijn stage bedrijven in Nederland mocht gaan bezoeken.

Koffieleuten of op z'n Zweeds heel erg veel Fika! 
Allereerst kan ik natuurlijk vertellen dat het bezoek aan Nederland erg leuk was. Op zondag 10 November ben ik van vliegveld Arlanda (ongeveer drie kwartier bij ons huis vandaan) naar Nederland vertrokken. De vlucht verliep zonder problemen en twee uurtjes later stond ik op Nederlandse bodem. Zo vanuit het vliegtuig valt wel op hoe strak, georganiseerd Nederland is. Alsof de weilanden en bouwlanden met een liniaal zijn uitgemeten en geplaatst zijn. Dat is in Zweden toch echt wel een beetje anders.
Ik had verwacht dat het een raar gevoel zou wezen weer in Nederland te wezen. Daarnaast had ik gedacht (mede door emigratieverhalen die ik had gelezen) dat de drukte mij zou benauwen. Ik moet echter zeggen dat het helemaal niet raar aanvoelde. Ik had helemaal niet het gevoeld dat ik meer dan een half jaar weg was geweest. Ik had zeg maar niet het gevoel dat ik een stukje van de "film" miste. Natuurlijk was Nederland wel wat drukker dan Zweden, maar dat het me benauwde??? Nee..dat kan ik er niet van maken. Vermoedelijk heeft dat te maken met het feit dat ik in Nederland ook gewoon op het platteland woonde en in Zweden niet in het noordelijkste kleinste stadje die er te vinden is woon. (de emigratie verhalen waarin dit gevoeld wel werd benoemd, waren vaak afkomstig van mensen die vanuit hartje Amsterdam verhuisden naar een noordelijkere plaats dan wij nu wonen, misschien dat het verschil dan groter is?) Het eerste wat mij wel opviel was dat het langer licht was. In Zweden is het nu vanaf een uur of 15.00 schemerig en om 16.00 uur is het donker. Dat is toch echt wel een stukje eerder dan de 17.00/ 17.30 in Nederland.
Mijn ouders waren blij dat ik hun een bezoek kwam brengen (gelukkig waren ze ook zo lief mijn oude bed aan te bieden, zodat de optie doos onder een brug achterwege gelaten kon worden) en ook mijn schoonmoeder was blij me te zien en de verhalen over Zweden te horen.
Op donderdag heeft ook Timo het vliegtuig genomen zodat we naast mijn stagewerkweek ook nog een beetje vakantie in Nederland konden vieren samen. We hebben erg veel bezoeken afgelegd en konden aan het einde van de week geen koffie meer zien! We vonden het erg leuk om iedereen weer even te zien en te spreken :)



Stage ipv  modules volgen 
Toen we naar Zweden verhuisden wat het idee dat ik in plaats van de projectstage die in het vierde jaar wordt gevolg, modules zou gaan volgen aan de Zweedse landbouw universiteit. Op het moment van verhuizen had ik echter nog geen bericht gekregen of ik wel of niet aangenomen werd voor het volgen van deze modules. In Juli kreeg ik bericht dat ik voor de gekozen modules niet aangenomen kon worden. Ik had namelijk te veel economie gevolgd in Nederland en te weinig veehouderij modules. Hierdoor kon ik mij niet aanmelden voor de veehouderij modules die ik graag wilde volgen. Het was wel mogelijk mij opnieuw aan te melden voor economische modules. Mijn voorkeur ging hier echter niet naar uit. Ik zou dan namelijk gedeeltelijk herhaling gaan krijgen van de theorie die ik in Nederland had gevolgd. In plaats van het volgen van modules ben ik dus alsnog gaan zoeken naar een stage plaats.

Het vinden van een stageplaats was nog niet echt makkelijk. Tegen de tijd dat ik begon met het zoeken van een stagebedrijf, gingen de meeste bedrijven in Zweden de vakantietijd in. In de vakantietijd zijn de bedrijven niet of nauwelijks bereikbaar voor in ieder geval een maand. Mogelijk langer. Gelukkig kreeg ik uiteindelijk wel een reactie van een bedrijf waar ik ook erg graag mijn stage wilde verrichten. De afdeling management en ondernemerschap ontwikkeling kon mij namelijk wel een stage plek aanbieden. Begin juli had ik een gesprek met de afdelingshoofd en eind augustus zou ik vervolgens meer horen. Het heeft uiteindelijk iets langer geduurd voor ik bericht kreeg in augustus. Even leek het er zelfs op dat de stage niet door zou kunnen gaan, maar gelukkig is het allemaal goed gekomen en kon ik half september beginnen met de stage.

Växa Sverige 
Växa Sverige is een coöperatieve organisatie die werkzaam is in de melkveehouderij en vleesveehouderij sector. Binnen Växa Sverige bestaan vier adelingen; management en ondernemerschap, diergezondheid,  fokkerij en veldwerk en daarnaast nog een tak waarbij arbeid verhuurd aan agrarische bedrijven. Deze laatste tak is vergelijkbaar met de bedrijfsverzorging in Nederland.
Växa Sverige biedt advisering en bedrijfsbegeleiding op alle drie bovengenoemde gebieden. Daarnaast verzorgt het cursussen en bedrijfsactiviteiten als drachtigheidscontrole en aanleveren van sperma voor de fokkerij kant van het bedrijf. Naast de activiteiten georganiseerd vanuit het bedrijf/ sector, verzorgt Växa Sverige ook overheidsaangestuurde taken als bijvoorbeeld het schrijven van protocollen bij het uitbreken van een dierziekte als MKZ, Smallenberg,  blauwtong ect (hopelijk zijn deze protocollen nooit nodig)


De stage
Mijn stage duurt in totaal 20 weken en zal duren tot half februari. De stage vind plaats op het kantoor in Stockholm. Nu nog midden in het centrum, maar binnenkort verhuizen we naar een andere locatie in Stockholm. Op onderstaande foto is het uitzicht dat ik heb vanaf mijn werkplek op kantoor te zien. Deze foto is gistermiddag om 15.00 uur gemaakt. Zoals jullie kunnen zien ging de zon toen al onder.


Mijn stageopdracht / project bestaat uit een kwalitatief onderzoek naar advisering in de melkveehouderij in Nederland. Mijn stagebedrijf, Växa Sverige weet namelijk niet precies hoe deze advisering in Nederland georganiseerd is, maar denkt wel van Nederlandse methodes te kunnen leren. Dit willen ze graag uitzoeken. Om een vergelijking te kunnen leggen zal zowel advisering in de Nederlandse melkvee sector, als advisering in de Zweedse melkveesector onderzocht worden.

Afgelopen week heb ik in Nederland de eerste diepteinterviews gehouden bij bedrijven die advisering uitvoeren in de melkveehouderij. Ik heb onder andere gesproken met een adviseur vanuit de voer industrie, accountancy en een onafhankelijk adviesbedrijf. Deze week heb ik de schriftelijke interviews verstuurd aan de Nederderlandse melkveehouders die lid zijn van de European Dairy Farmers (hopelijk krijg ik een hoop respons) en ik hoop deze week ook schriftelijke interviews aan Zweedse melkveehouders die lid zijn van de European Dairy farmers. Dit moet in het Zweeds gebeuren, dus nu eventjes laten zien hoe goed mijn Zweeds ondertussen is :-)

via onderstaande link kan een promotie filmpje voor het EDF congres, die afgelopen zomer in Zweden plaats vond in Zweden bekeken worden. Dit filmpje geeft een goede indruk van de landbouw in Zweden en het belang van contacten leggen met het buitenland/ leren van elkaar. Het filmpje is ook te vinden in een nieuw blog bericht hierboven. (filmpje plaatsen in de tekst lukte mij helaas niet)

http://www.youtube.com/watch?v=aGDNb07UEHw

Donderdag en vrijdag mag ik met een veterinair die werkzaam is voor Växa, mee de boer op. We gaan een heel aantal bedrijven in de omgeving van Falkenberg bezoeken. Ik ben benieuwd hoe dit gaat, wat voor soort bedrijven het zijn en hoe ze werken vanuit Växa gezien. Afgezien van de lange treinreis naar Falkenberg, heb ik er in elk geval erg veel zin in!

Volgende week een update over mijn bezoek aan de bedrijven in Falkenberg, voor nu..hejdå!

1 opmerking:

  1. Ik geniet er altijd van als ik stage lopen mag. Nu dat ik wat ouder ben probeer ik echt mijn best te doen erin.

    BeantwoordenVerwijderen